Sabtu, 31 Disember 2011

~Selamat Tinggal 2011. Selamat Datang 2012~

Dah lama rasanya tak menulis apa2 kat blog ni. Yang ada pun cut & paste jer.

Selamat Tinggal 2011.

Beberapa jam lagi untuk kita tinggalkan angka 2011. Ketika ini tentunya ramai antara kita yg bercakap pasal AZAM. Samada azam yg kita buat di awal tahun 2011 sudah berjaya atau tidak dan ada jg yg mengatakan mengenai azam baru tahun 2012.

 Sesungguhnya azam itu tentunya perubahan kepada yang lebih baik. Untuk mencapai azam ni semua bergantung pada diri sendiri. Azam yg kia buat itulah matlamat kita sebenarnya, jadi utk mencapai matlamat itu sememangnya bergantung kepada kuasa positif dalam diri. Bukan senang nak mengubah kehidupan harian kita yg telah biasa kita lakukan kepada yg luar biasa. Hermmm... contoh apa nak bg ni.

 Contohnya, mungkin tabiat atau kebiasaan suka mengadap FB sambil main game (hihihi... mcm terkena batang hidung sendiri jer, mmg pn. huuhu..) jadi sempena tahun baru ini maka kita berazam untuk mengurangkan waktu mengadap game tu atau nak kata terus lupakan game tu.. semuanya memerlukan kuasa minda yg luar biasa utk berubah.

 Tak kisahlah apa sahaja azam kita, suatu benda yg mesti kita buat untuk azam itu berjaya adalah dengan menulisnya di atas kertas dan di pamerkan dimana kita boleh lihat azam itu setiap hati. Tujuannya, untuk mengingatkan kita setiap hari, setiap masa yang kita ada sesuatu untuk di lakukan.

 Selamat Tahun Baru 2012. 

Sabtu, 24 Disember 2011

~Penjagaan Kulit Intensif dari Artistry~

RM312



Selepas hanya satu rawatan selama 8 minit di rumah dengan Pengelupas Memperbaharui Penjagaan Kulit Intensif ARTISTRY, kulit kelihatan dan terasa lebih lembut dan lebih licin. Sains di sebalik kelicinan tersebut? Bahan-bahan termaju kami, dimulakan dengan Enzim Cendawan, alternatif pengelupas kimia yang lebih lembut dan diperoleh secara semula jadi.
Bahan-bahan Termaju, Kelembutan Unggul
ENZIM CENDAWAN MUCOR MIEHEI
Dihasilkan menerusi proses 100 langkah yang dilindungi paten, enzim berharga ini dengan cara yang menakjubkan menyerupai aktiviti enzim pengelupasan yang dihasilkan secara semula jadi kulit dalam kulit manusia. Ia tidak mengganggu sel-sel hidup, menjadikan ia enzim yang selamat dan lembut, sesuai untuk semua jenis kulit. Ia menjadikan kulit lebih licin dan teksturnya bertambah baik.
MINYAK BIJI CHIA NUTRILITE
Ia membekalkan asid lemak Omega-3 dalam paras yang tinggi, yang penting untuk menyuburkan kulit tetapi tidak boleh disintesis oleh tubuh. Minyak yang unik ini berupaya menambah asid lemak kepada tubuh untuk mewujudkan perisai emolien yang membantu mengunci lembapan dan mengekalkan fungsi perintang lembapan semula jadi kulit.
LIPOSOM PERINTANG
Terdiri daripada humektan dan lipid, Liposom Perintang bukan sahaja membantu kulit memerangkap lembapan tetapi juga membantu mengekalkan lembapan dan nutrien dalam kulit. Hasilnya, kulit yang lebih licin, lebih lembut dan lebih lembap.
EKSTRAK RUMPAI LAUT MERAH (CARRAGEENAN) DAN GLISERIN
Carrageenan, sejenis polisakarida yang diperoleh daripada rumpai laut merah, memberikan lapisan yang melembut dan merapikan kulit yang membantu mengekalkan lembapan. Gliserin adalah humektan berkuasa yang membantu meningkatkan pengekalan lembapan dalam kulit.
Hasil Yang Boleh Anda Harapkan
Ujian klinikal Pengelupas Memperbaharui Penjagaan Kulit Intensif ARTISTRY telah menunjukkan produk ini selamat dan berkesan sementara ujian persepsi pengguna menunjukkan tindak balas yang sangat positif.
Nota: Ujian pengguna telah dijalankan ke atas 69 peserta Asia dan Kaukasia.

ARAHAN MENGGUNA:
1.Guna dua kali seminggu untuk tempoh rawatan selama 6 minggu.*
2.Bersihkan muka dengan pembersih muka ARTISTRY pilihan anda. Bilas dan keringkan betul-betul.
3.Sapu 8 pam penuh Pengelupas Memperbaharui Penjagaan Kulit Intensif pada muka, elakkan kawasan mata. Anda mungkin mengalami sedikit kemerahan atau rasa menggelenyar ketika menggunakannya. Ini adalah tindak balas normal dan menunjukkan bahawa produk itu berkesan.
4.Biarkan selama 8 minit. Produk mungkin tidak kering sepenuhnya.
5.Basahkan hujung jari dan urut kulit dengan lembut. Bilas sebersih-bersihnya menggunakan air suam kemudian tekap kulit hingga kering. Ikuti dengan penyegar dan pelembap ARTISTRY pilihan anda.

*Perhatian:
Empat kali setahun (sukuan) adalah disyorkan untuk mengekalkan kulit dalam keadaan optimum. Gunakan Pengelupas Memperbaharui selama 6 minggu kemudian tunggu 6 minggu untuk memulakan kitaran pengelupasan yang berikutnya.
Penggunaan produk pengelupasan lain seperti Losyen Pelicin Kulit, Skrub Pelicin dan Serum Pembaikan Intensif tidak diperlukan dalam tempoh rawatan Pengelupas Memperbaharui Penjagaan Kulit Intensif ini. Anda disyorkan supaya menyambung penggunaan produk-produk ini 2 hingga 4 minggu selepas rawatan Pengelupas Memperbaharui Penjagaan Kulit Intensif selama 6 minggu tersebut selesai.

Sabtu, 12 November 2011

Khamis, 3 November 2011

~Popia Nestum~

Pertama kali nak buat kuih selepas dah bertahun2 tak buat kuih utk hari raya. Asal usul semangatnya nak buat kuih popia nestum ni bermula raya aidil fitri lepas selepas berkunjung ke rumah maksu kat Titi Gantung. Boleh layan jg kuih ni. Terus minta resepi. Tp balik tak buat jg. Terima kasih kat sepupuku Cik Put sebab bagi resepi ni.

Penat jg nak sediakan dia. Tambah2 lagi kali pertama buat. Sakit pinggang2. Nasib baikla ada anak2 dara kat rumah ni boleh tolong sikit2... Jadilakan, dari kita buat sorang2.

Bahan2 dia simple sgt.

Kulit Popia paling besar kat pasaraya tu 2 pek.
Nestum 1 pek kecil.
Horlick 1 pek kecil.
Coffemate. (boleh jg guna susu tepung)
Gula halus.

Bahan2 tu semua kita kasi gaul & kisar halus sekali then simpan dlm bekas kedap udara.

Persediaan kulit popia nilah yg paling menyakitkan... huhu.. Kena gulung dia. dah gulung2 kena gam dia ngan telur kat hujung dia. Tujuannya supaya tak terbuka semasa memotong & menggoreng. Dah siap gulung kena potong pendek2 pula.


Inilah hasilnya lepas kerja2 menggulung & memotong. Macam2 saiz ada. Maklumlah minta tolong anak2 dara  tu buat.

Dah sudah tu, kita gorenglah pula. Minyak kena banyak & panas, tp kena pandai jaga api kalau tak jadi macam nilah.. gelap sikit.. hihi.. 


  Lepas goreng tu angkat dan sejukkan sekejap. Dah sejuk sikit tu taburlah serbuk nestum yag telah di gaul tadi.


Ini percubaan menggoreng kali kedua. Dah ok dah colour dia. Tp tak kisahlah warna apa pun, janji sedap...

Selasa, 25 Oktober 2011

~Zikir Harian~

Assalamualaikum..

Entry kali ni nak share zikir harian yg boleh kita amalkan. Selamat beramal.

Rabu, 19 Oktober 2011

~Produk Amway sangat menjimatkan~

Produk Amway sangat menjimatkan?

Adik : Ish! Ye ke? 
Kak :Tak caya, cubalah dulu.
Adik :Tapi barang Amway mahallah.
Kak : Dah pernah cuba tak?
Adik : Tak pernah..
Kak : Cuba pakai 1 barang dulu. Pastu baru nilai, boleh?
Adik : Ermmmm.. nanti saya tanya suami dululah..

Itulah saya dulu masa mula2 diperkenalkan ke dlm dunia Amway. Semuanya negatif.  Selalu tertanya, kenapa barang dia mahal sgt. Sampailah suatu hari tu, apabila kupon diskaun 10% utk ahli baru hampir tamat, saya pn memujuklah si suami untuk mencuba pakej diskaun tu yg terdiri dari kelengkapan rumah ( home care ) dan kelengkapan peribadi ( personal care ). Elok pl tu kena dgn time suami baru gaji.. Hehe.. bodek2 la sikit...

Excited jg nak mencubanya. Mula2 pakai rasa mcm best je, tp x berani nak bersuara takut suami cakap kita pl lebih2 pasal suami saya ni mmg sgt negatif dengan benda2 MLM ni. Dalam masa seminggu lepas guna tu suami saya mula bersuara, katanya bagus jg barang Amway ni, terutama ubat gigi. 



Ha, sejak dari saat itu kami mula mencuba pelbagai lagi barang2 lain keluaran Amway termasuk vitamin jenama Nutrilite dr Amway.  Sehingga kini kami x pernah cari jenama vitamin lain lg. Walaupun mahal tp hasilnya dah nmpak terutama kepada sinus saya. Jenama Nutrilite sendiri sudah berdiri teguh selama 75 tahun di dunia. Lama tu kan?


Nak cerita pl pasal Dish Drops (sabun basuh pinggan). Nak guna Dish Drops ni kita kena bancuh dia dulu. Kepekatannya bergantung pada kita. nak pekat ke nak cair. Kalau pekat, masa nak guna tu boleh campur dgn air lg bagi cair. Tangan pn lembut je lps guna. Yang boleh dapat beza tu, kat rumah sendiri saya guna Dish Drops ni, tapi bila balik kpg mana lah nak bw Dish Drops tu balik kpg. Ha, masa ni lah saya tau beza antara sabun biasa kat pasaran terbuka berbanding Dish Drops. Sabun basuh pinggan ni yg paling best pernah guna. Rasanya lain macam je kalau guna sabun lain. Dish Drops ni senang sgt nak tanggalkan minyak terutama marjerin. Tak caya? Cubalah dapatkan satu dan gunalah. Hehehe.. =P. 



Ni botol Dish Drops 4 liter yg saya beli masa bulan Januari 2011 yg lalu. Dah hampir 10 bulan gunakan dia tp masih berbaki lebih dari separuh botol. Lama sgt dah rasa tak beli sabun basuh pinggan. Kalau dulu sebelum menggunakan Dish Drops ni, tiap2 bulan mesti beli kat pasaraya waktu shopping barang2 rumah. Sejak guna dia x pernah dah lalu tempat botol sabun basuh pinggan ni.

Banyak lagi sebenarnya barang2 Amway ni. Penat tau kalau nak cerita semuanya dalam satu entry. Nantilah kalau2 senang nanti saya seritakan lg pengalaman menggunakan barang2 Amway yang saya telah, pernah, sedang dan akan digunakan..

Sebelum meninggalkan catatan kali ni, saya nak tinggalkan peribahasa ni

Belum Cuba, Belum Tahu..


Tak Kenal Maka Tak Cinta..

Ada lagi satu pepatah orang putih..

Don't Judge The Book By It's Cover.. 

Bersama catatan kali ni jg ada link dr myMetro. Sudi2kanlah membacanya..

myMetro | Produk Amway sangat menjimatkan

~Boy Falls from Top of Escalator~

Jagalah anak2 kita jgn jadi sampai mcm ni. Dia org ni tau nak mencuba aje. nak explore semua benda. Berhati-hatilah ya!


Khamis, 13 Oktober 2011

~Tips Untuk Memagar Diri~

Tips Untuk Memagar Diri:

Waktu selepas Solat Maghrib, seeloknya pada hari Selasa bagi memagar diri anda.

Caranya:

1. Duduk bertimpuh seperti Tahiyat Awal dan mengadap ke KIBLAT.

2. Niat dalam hati untuk memagar diri dari segala ancaman sihir kerana Allah Taala.

3. Pejam mata, tarik nafas dan tahan. Semasa menahan nafas itu baca ayat Kursi dengan betul, seboleh-bolehnya dengan satu nafas sahaja. Semasa anda membaca ayat Kursi itu juga, cuba bayangkan bahawa di hadapan anda satu tembok yang amat kebal. Sesudah selesai membaca ayat Kursi hembuskan semula nafas dengan perlahan-lahan.

4) Ulangi langkah yang ke (3) tetapi untuk kali kedua bayangkan pula bahawa tembok itu berada di belakang, seterusnya ulangi lagi untuk tembok sebelah kanan, kiri, atas dan bawah. (Bermakna perlakuan ini terpaksa dilakukan sebanyak 6 kali sehingga kita berada dalam satu tembok empat persegi yang sempurna.

5) Untuk permulaan, amalkan sebulan sekali. Tetapi untuk lebih afdhal, amalkan seminggu sekali. Amalan ini hanya memerlukan lebih kurang 5 minit sahaja dalam seminggu.

Jumaat, 7 Oktober 2011

~Amalan Ketika Anak Mengambil Peperiksaan~

Assalamualaikum,

 Kepada pembaca yang mempunyai anak-anak yang akan menduduki peperiksaan tahun ini. Penulis ada sikit untuk kita berkongsi bersama iaitu amalan yang baik untuk ibubapa melakukan amalan ini ketika anak-anak sedang menjawab soalan di Dewan Peperiksaan. Ibu atau bapa yang berada di rumah boleh melakukan amalan ini supaya anak-anak kita dapat menjawab soalan dengan mudah dan tenang.

 KETIKA ANAK-ANAK SEDANG MENJAWAB SOALAN DI DEWAN PEPERIKSAAN. Ibu atau bapa di rumah pula lakukan amalan ini:-

1. Ambil Wudhuk.

2. Mengadap kiblat.

3. Baca Syahadah - 3x

4. Al- Fatihah - 1x

5. 3 Qul- 1x

6. Surah Insyirah - 1x

7. Selawat Atas Nabi - 10x

8. Baca Surah Yassin - 1x

9. Baca Surah Insyirah 100x.

10. Niat di dalam hati supaya Allah SWT permudahkan anak-anak kita menjawab soalan dengan mudah dan tenang.

 Contoh: Waktu peperiksaan bermula jam 0800 pagi. Ibu atau bapa di rumah boleh mula melakukan. Semuga anak-anak kita dapat menjawab soalan dengan baik serta beroleh kejayaan yang besar.

 Sumber: Amalan ini diberikan oleh seorang guru wanita yang sudah bersara 4 tahun yang lalu iaitu Cikgu Rohana dari Sekolah Menegah Hutan Melintang. Anak-anak beliau kesemuanya telah berjaya didalam akademik. Alhamdulillah kita dapat berkongsi. Wasallam.

 By: MataHati AinulQalbi

Khamis, 29 September 2011

~Petua Pagar Rumah Cara Islam~


Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut-sudut tertentu di rumah atau bangunan yang diduduki dengan kepercayaan bahawa benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan di sisi Islam. Bagaimanapun ada cara yang dibolehkan dan digalakkan mengikut ajaran Islam.

CARANYA:
1.Ambil air kemudian baca surah Al-Fatihah, ayat Kursi, Surah 3 Kul (Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas).
2. Kemudian tiup ke dalam air tersebut perlahan-lahan hingga habis nafas.
3. Setelah itu, jirus dan renjiskan air tersebut ke setiap penjuru rumah, mulai dengan penjuru yang terletak di sebelah kanan dan penjuru seterusnya, mengikut arah berlawanan jarum jam.


Rabu, 28 September 2011

~PERINGATAN : Fakta dan Modus Operandi Sindiket Penipuan Jenayah Siber~

 Sindiket Penipuan Macau (Spoofing)


Teknik Spoofing merupakan teknik yang digunakan oleh sindiket dengan membuat panggilan ke telefon bimbit mangsa dengan memaparkan nombor telefon Bukit Aman, Bank Negara Malaysia atau nombor telefon jabatan-jabatan kerajaan bertujuan memperdaya mangsa agar percaya bahawa panggilan tersebut adalah betul.

 Panggilan telefon menyamar sebagai Pegawai Polis Bukit Aman dan Polis Hong Kong

 a) Sindiket menghubungi mangsa melalui telefon dan memperkenalkan diri sebagai Pegawai Polis Bukit Aman serta memaklumkan bahawa identiti mangsa telah digunakan untuk membuka akaun bank di Hong Kong dan terlibat dalam penipuan atau money laundering.

 b) Mangsa kemudiannya akan dihubungi pula oleh sindiket yang sama memperkenalkan diri sebagai Pegawai Polis Hong Kong dan memaklumkan perkara yang sama dan akan membuat sitaan wang/pembekuan akaun mangsa di Hong Kong dan di Malaysia.

 c) Walau bagaimanapun, sindiket akan memperdaya mangsa dengan menawarkan pertolongan kepada mangsa bagi mengelak akaun / wang mangsa daripada dibekukan / dirampas dan mengarahkan mangsa membuat pindahaan wang sementara ke akaun yang diberikan oleh sindiket.

 Panggilan telefon menyamar sebagai Pegawai Bank Tempatan dan Pegawai Bank Negara Malaysia 

 a) Sindiket menghubungi mangsa melalui telefon dan memperkenalkan diri sebagai Pegawai Bank Tempatan serta memaklumkan bahawa mangsa mempunyai masalah hutang kad kredit atau kad kredit mangsa telah digunakan oleh orang lain.

 b) Kemudian mangsa akan dihubungi pula oleh sindiket yang sama memperkenalkan diri sebagai Pegawai Bank Negara Malaysia untuk mengesahkan perkara sama dan menyatakan ada individu lain menggunakan nama mangsa untuk membuat kad kredit palsu. Untuk keselamatan mangsa perlu pindahkan wang mangsa ke dalam akaun yang diberi oleh sindiket.

 by Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) on Wednesday, 28 September 2011 at 08:36

Rabu, 14 September 2011

~MARI KITA JADI MAGNET WANG! ~

Kali ini nak cerita pasal MAGNET WANG. Apa itu MAGNET WANG? Bagaimana nak buat MAGNET WANG? Di bawah ini, adalah panduan yang di kongsi oleh Datuk Dr Maznah Hamid untuk kita jadikan panduan menjadi MAGNET WANG.


"MARI KITA JADI MAGNET WANG!


Adakah anda ingin menjadi magnet wang? Money Magnet! Ilmu pertama yang perlu kita pelajari ialah The Universal Law of Attraction. Undang2 alam daya tarikan. Guru saya orang Canada. Hingga ke Canada nak menuntut ilmu magnet wang ini!... berikut saya kongsikan beberapa langkah permulaan yang perlu kita segera ambil.

1. Hapuskan dari pemikiran apa jua kepercayaan mengenai kekurangan wang.

2. Hapuskan kepercayaan ‘sukarnya nak cari wang’

3. Hapuskan kepercayaan hanya kerja2 sukar dan mustahil saja yg boleh buat wang.

4. Hapuskan kepercayaan anda mengenai HUTANG DAN KERUGIAN! Kerana ianya amatlah sial dan membinasakan.

5. Hapuskan pemikiran dan percakapan ‘aku tak mampu’. Terlalu mahal! Aku takkan pernah MAMPU! Hapuskan! Singkirkan dari pemikiran dan kepercayaan anda!

6. Buka minda anda untuk menerima! Menarik WANG dari pelbagai sumber & arah. Ganjaran dalam perbagai bentuk. Pasti yang HALAL. Ok hari ini cuba kita praktikkan. Hapuskan semua kepercayaan2 ini dari pemikiran dan amalan kita ya!

7. Kita mulakan hari ini dengan penuh rasa kasih. Bersyukur. Menghargai walau sebanyak manapun wang yg. Kita ada. Katakan pada diri anda. ( ni cara guru org. Puteh ajar la) wang adalah Bagus. Wang amat penting. Saya sukakan Wang! Dan Wang juga sukakan saya. Wang akan dapat membantu saya utk. Membantu orang lain. Ulang x 2. Dari sudut psikologi. Ianya secara langsung akan menghantar signal. Isyarat kepada minda kita dan dunia di sekitar utk. Menarik dan menghantar lebih banyak wang dari pelbagai sumber termasuk & ganjaran2 yg tidak kita jangka

8. Hapuskan dari pemikiran anda apajua perasaan geram. Marah. Kutukan dan keritikan pada orang KAYA. Dan berjaya. Kerana pemikiran begini tidak akan membantu 'Apapun' dan. WANG JUGA AKAN LARI JAUH DARI ANDA. Percayalah! Kerana ianya berlawanan dengan hukum alam. Undang2 tarikan! 

9. Hargai kekayaan dan kemewahan orang lain dengan menyatakan kekaguman. Sanjungan apabila melihat sesuatu yang anda ingin terjadi pada diri anda. Berdoa dan bersyukur pada tuhan utk diri anda dan orang yg anda ingin ' Jadi' tu."
Semoga apa yang di kongsikan oleh Datuk Dr Maznah Hamid ini dapat membuka jalan buat saya dan anda semua untuk menjadi MAGNET WANG...

~Selamat Berjaya~

~Jumpa Anda Di Puncak Kejayaan~

Khamis, 25 Ogos 2011

~Bolehkah seorang wanita yang sedang haid ziarah kubur?~


Pertanyaan:

Bolehkah seorang wanita yang sedang haid melakukan ziarah kubur? Mohon jelaskan hukumnya.

Jawapan:

Ziarah kubur bagi kaum laki-laki disepakati kesunnahannya. Adapun ziarah kubur bagi wanita, maka para ulama berbeda pendapat tentangnya.

Pendapat pertama mengatakan bahwa ziarah kubur disyariatkan bagi wanita sebagaimana kaum laki-laki, karena keumuman perintah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam (ini adalah pendapat mayoritas pengikut Mazhab Hanafiyyah dan lainnya). Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُوْرِ فَزُوْرُوْهَا

“Dahulu aku melarang kalian berziarah kubur, maka sekarang lakukanlah ziarah kubur.” (HR. Muslim: 1406)

Pendapat kedua mengatakan bahwa ziarah kubur bagi wanita adalah makruh, karena dalil-dalil yang ada tampaknya kontradiktif (saling bertentangan –ed), sehingga untuk menggabungkannya maka dikatakan makruh (ini adalah pendapat yang diriwayatkan dari Imam Ahmad).

Pendapat ketiga mengatakan bahwa ziarah kubur haram bagi wanita (ini adalah pendapat sebagaian pengikut Mazhab Malikiyyah dan lainnya). Pendapat ini didasari oleh laknat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bagi wanita yang berziarah kubur. Dalam sebuah hadits disebutkan:

لَعَنَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ زَائِرَاتِ الْقُبُوْرِ

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melaknat wanita yang berziarah kubur.” (HR. al-Hakim: 1/374)

Pendapat terkuat adalah pendapat pertama, yaitu wanita disyariatkan berziarah kubur sebagaimana keumuman perintah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam hadits riwayat Muslim di atas. Hal ini dikuatkan oleh:

- Di antara tujuan ziarah kubur adalah untuk melunakkan hati, dan ini dibutuhkan oleh kaum laki-laki dan perempuan.

- Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah mengizinkan Aisyah menziarahi kuburan saudaranya, Abdurrahman bin Abi Bakar.

- Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak mengingkari seorang wanita yang duduk di samping kubur dalam keadaan bersedih (HR. al-Bukhari dan Muslim).

Adapun hadits tentang laknat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka hadits tersebut berderajat lemah sehingga tidak dapat dijadikan sebagai hujjah (argumentasi) untuk melarang wanita melakukan ziarah kubur. Hadits tersebut lemah karena dalam sanadnya terdapat Badzam Abu Shalih, yang menurut kebanyakan pakar hadits adalah rawi lemah.

Perhatian:

Akan tetapi, wanita disyariatkan berziarah kubur dengan syarat tidak boleh sering-sering melakukannya, karena terdapat hadits shahih yang menunjukkan larangan wanita terlalu sering berziarah kubur. Abu Hurairah berkata,

لَعَنَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ زَوَّارَاتِ الْقُبُوْرِ

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melaknat wanita yang sering berziarah kubur.” (HR. at-Tirmidzi: 1056, Ibnu Majah: 1576, dan dinilai hasan oleh al-Albani dalam Irwa’ al-Ghalil: 762)

Kesimpulan:

Hukum wanita berziarah kubur diperselisihkan oleh para ulama, dan yang lebih kuat adalah yang menyatakan bahwa ziarah kubur bagi wanita adalah disyariatkan, tetapi tidak boleh sering. Adapun wanita yang sedang haid, maka dia tidak terhalangi untuk berziarah kubur, karena dalam berziarah kubur, seseorang tidak disyariatkan berada dalam keadaan suci dari hadats kecil maupun besar.

Wallahu a’lam.

Dijawab oleh Ustadz Abu Ibrohim Muhammad Ali pada Majalah Al-Furqon, edisi 11, tahun ke-8, 1430 H/2009 M.
(Dengan beberapa pengubahan tata bahasa dan aksara oleh redaksi www.konsultasisyariah.com)

Sumber : www.konsultasisyariah.com

Selasa, 16 Ogos 2011

~Happy BirthdaY Ella~



Hari ni 16 Ramadan bersamaan dgn 16 Ogos merupakan hari jadi Ella yg ke 6 tahun. Banyaknya 6...
Dia ni cool jer tak kecoh mcm kakak ngan adik dia. Kiranya dia ni paling cool antara mereka berempat... macam ibu dia.. hihihi...

Dia ni paling sensitif, cepat nak menangis. Tak kiralah apa kes pn.. kadang2 org punya kes pn dia boleh menangis. Cepat risau.. mcm ibu dia jg kot...huhu.. tp dia pn senang tersenyum... mcm ibu dia jg.. hahaha...

Dia ni pn yg paling rajin antara adik-beradik dia. Rajin turun ke dapur, tolong ibu basuh pinggan...

Harapan seorang ibu mestilah nak anaknya hidup dilimpahi rahmat drpd Allah. Menjadi anak yang solehah bersesuaian dgn namanya>>> QAISARA SALIHAH maksudnya lebih kurang Permaisuri yang Solehah... aamiin..

Jumaat, 12 Ogos 2011

~Rupa Kiamat>>>Bacalah Sahabat2ku~

Gambaran Hari Kiamat
...
✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.

② Doa anak²nya yang soleh.

③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Khamis, 4 Ogos 2011

34 Tahun Yang Lalu... (4 Ogos 1977)

34 tahun yang lalu, jam 2.45 pg.. seorang wanita yang aku panggil mak kini telah berjaya mengeluarkan aku dari kantung perutnya utk aku melihat dunia ini.  Semuanya dgn izin Allah. Dgn kepayahan beliau, aku mula melihat dunia ni. Terima kasih mak.



 Dibesarkan dan dimanjai oleh kedua org nenda tersayang, yg kini telah meninggalkan aku buat selama-lamanya. Nenda yang aku panggil Tok dan Tok Wan.  Suatu ketika dulu aku pernah di panggil "anak tok".. maklumlah, kemana2 pn asyik dgn tok ajer.. hihi.. Dari tapak kaki sebesar 2 jari, kata orang sehinggalah boleh berpijak di bumi dgn tapak kaki sendiri.. Terlalu byk kenangan dgn mereka, sehinggakan boleh menitiskan air mata mengenangkan mereka yg telah bersusah payah membesarkan aku... huhu... :.(

  Kini aku telah mempunyai keluarga sendiri.  Suami yang bertanggungjawab & yang penting understanding.. hehe.. Anak2 4 org yg adakalanya memeningkan tp dlm masa yg sama menceriakan kehidupan kami.



 Apa yang aku harapkan kini semoga Allah memberkati perjalanan hidupku, memelihara keluargaku supaya berada dalam keadaan sihat sejahtera terhindar dari hasad dengki org sekeliling, di murahkan rezeki supaya aku dan suami dapat membesarkan anak2 dalam keadaan selesa dan masa depan mereka terjamin.  Ku juga memohon supaya di beri kekuatan dan semangat dalam perjalanan menuju impian.



..~aamiin~..

Rabu, 27 Julai 2011

~Salam Ramadhan~

"Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna. Agar dapat ku lalui dengan sempurna. Selangkah demi selangkah, setahun sudah pun berlalu. Masa yang pantas berlalu, hingga tak terasa ku berada di bulan Ramadhan."

"Puasa satu amalan, sebagaimana yang diperintahkan. Moga dapat ku lenturkan nafsu yang selalu membelenggu diri yang tiada henti-henti."

Itulah antara bait-bait lagu "Harapan Ramadhan" yang dinyanyikan oleh Man Bai dan Raihan suatu masa dahulu. Begitulah jg harapan saya setiap tahun, mengharapkan Ramadhan kali ini penuh keberkatan dariNya.

..Aamiin..

Selasa, 19 Julai 2011

~Tips Memilih Sayur~



1. Kobis : Pilih jenis yang ringan dan rongganya besar-besar.
2. Sawi : Pilih sawi yang berdaun lebar tetapi batangnya kecil.
3. Timun : Pilih timun yang lurus dan pangkalnya kurang warna hijau tua.
4. Tomato : Pilih tomato yang warnanya kehijau-hijauan sedikit.
5. Ubi Keledek : Pilih buah yang lurus dan bersih kulitnya.
6. Bendi : Pastikan hujungnya lembut.

Khamis, 14 Julai 2011

Tips Potong Kuku Menurut Islam

Salam semuanya...

Catatan kali ni, saya nak berkongsi sikit pasal kuku. Saya ingat lagi masa kecik2 dulu arwah tok & tokwan selalu pesan nak potong kuku tgk harinya bkn blh potong ikut suka. Masa tu mana la nak kaji sbb2nya, and kita pn kata mengarut jer petua org2 tua ni. Tapi sekarang ni kita terdedah dgn pelbagai maklumat dr hujung jari ajer. Jadi apa yg kita rasa was2 kita cubalah mencari kebenarannya.

Alhamdulillah. Hari ni jelaslah sudah apa yg org tua dulu2 larang semuanya bersebab. Saya kongsikanlah sikit info kat sini.


Hari Sabtu: keluar dari tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit
Hari Ahad: Keluar kekayaan masuk kemiskinan
Hari Isnin: keluar daripadanya gila dan masuk sihat
Hari selasa: keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
Hari Rabu: keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan
Hari Khamis: keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit
Hari Jumaat: keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala

jadi, kerat kuku bukan sebarang kerat tapi ada kaedahnya. walaupun hanya kuku tapi adalah sebahagian daripada badan kita yang perlu kita hormati. misalnya kerat kuku ada adabnya selain mengikut hari, kita juga perlu buang kuku itu pada tempat yang tidak kotor, sebagaimana yang diajar..seeloknya kita membuang ke tanah kerana kita juga berunsur tanah. bukannya tong sampah sekali pun tong sampah itu bersih.

Lagi satu petua dari arwah tok wan, katanya kalau nak potong kuku kena bermula dari ibu jari hingga ke jari kelingking. Tujuannya supaya penyakit senang keluar.

Harap kita semua dapat manafaat dr info ini.

Rabu, 13 Julai 2011

Pop Corn Dari Pressure Cooker




Bahan2

1. Marjerin
2. Biji Jagung pop corn
3. Madu manuka


Cara2

1. Panaskan pressure cooker dgn menekan button 'stir fry' (ingat periuk jgn ditutup)
2. Cairkan 2 sudu besar marjerin.
3. Marjerin dah betul cair masukkan biji jagung pop corn. Byknya bergantung pada marjerin yg dicairkan tu. Biar semua biji jagung tu di seliputi marjerin.
4. Offkan pressure cooker (langkah ini kena buat x blh miss)
5. Tutup periuk. (Kena keluarkan angin panas baru blh tutup periuk)
6. Tekan button High Pressure dgn bacaan 1 minit dan on.
7. Akan dengar bunyi "pop" dlm periuk menandakan biji jagung tlh pecah. Kalau bunyi "pop" dh x de walau pun masa blm tamat off kan sahaja, utk mengelakkan biji jagung dari hangus.
8. Proses biasa sebelum buka penutup pressure cooker kena keluarkan angin panas dulu.
9. Tuang pop corn dlm bekas lain.
10. Panaskan semula periuk dgn button stir fry.(INGAT! jangan tutup periuk bila guna function stir fry)
11. Cairkan satu sudu besar marjerin.
12. Masukkan 3 sudu besar madu manuka.
13. Masukkan pop corn semula kedalam periuk dan kacau rata. Masa ni boleh offkan pressure cooker tp masih gaulkan pop corn supaya gulanya melekat pada pop corn.
14. Dah siap. Makanlah panas2...

Selasa, 7 Jun 2011

Jeli Raja Bee Treasures, 60 Kapsul Sayuran


60 kapsul 500 mg jeli raja tulen yang dikeringbekukan. Kapsul sayuran yang diguna adalah sesuai untuk vegetarian dan mereka yang mempunyai batasan agama.

Jeli raja kaya dengan 10-HDA (asid lemak berfaedah) dan nutrien seperti vitamin, mineral, asid amino dan enzim berfaedah.

Jeli Raja Bee Treasures diambil daripada daerah pedalaman yang belum diusahakan. Ini ialah untuk mengelakkan pencemaran racun serangga yang disebabkan oleh pertanian. Ia mengandungi peratusan 10-HDA yang tinggi, dalam lingkungan 5.7 hingga 6.1%.

Lazimnya, jeli raja segar yang mengandungi hanya 2% 10-HDA dan perlu disejukkan. Jeli raja cecair dalam gel lembut dicampurkan dengan soya dan lesitin. Jeli raja dalam gel lembut mungkin mengandungi kurang daripada 10-HDA berbanding jeli raja tulen yang dikeringbekukan.

Tiada pewarna dan perasa tiruan atau pengawet yang digunakan.

Madu Manuka Bee Treasures (500g)


Madu Manuka semula jadi yang 100% tulen adalah pekat dan berkrim serta dihargai kerana rasanya yang tersendiri dengan ciri-ciri antibakteria yang lebih tinggi.

Madu berkrim mempunyai kandungan lembapan yang kurang (12 hingga 18%) berbanding dengan madu cair (18 hingga 26%), memberikan nilai lebih baik kerana ia pekat.

Madu Manuka ialah madu bungaan tunggal yang amat dikenali dan diambil daripada pokok renek manuka (pokok ti) yang tumbuh di New Zealand.
Warnanya ialah daripada krim gelap hingga ke perang gelap dan mempunyai aroma yang tersendiri.

Ia dikenali kerana aktiviti antibakteria yang lebih tinggi daripada biasa dan sering diguna sebagai ubat di rumah.

Madu Manuka ialah makanan tenaga yang bagus dan rendah kalori serta kaya enzim, vitamin dan mineral semula jadi.
500 g.

UMF18+ACTIVE Manuka (250g)

Penyembuh dari Alam



Madu manuka yang sememangnya dicari-cari kerana kualiti penyembuhannya, mengandungi khasiat yang wujud secara semula jadi yang tidak ditemui dalam jenis madu yang lain. Ciri antibakteria yang berkuasa dan lebih stabil ini, dikenali sebagai Faktor Manuka Unik, ditemui buat kali pertama oleh Dr Peter Molan (MBE) dari Unit Penyelidikan Madu Universiti Waikato dan hanya wujud dalam sesetengah jenis madu Manuka.

Dalam kajian beliau, Dr Peter Molan mendapati bahawa:

Madu Manuka UMF adalah lebih mujarab berbanding jenis-jenis madu yang lain untuk merawat jangkitan.
Madu Manuka UMF adalah stabil dan tidak perlu khuatir bahawa Manuka akan kehilangan aktivitinya apabila disimpan.
UMF adalah aktif walaupun dalam madu yang tidak dicairkan. Ini membaurkan lebih banyak tindakan antibakteria jauh ke dalam tisu yang dijangkiti yang menjadikannya sesuai untuk membalut luka.

Formulasi untuk Lelaki Tropical Herbs (60 cap)

Nyalakan Semula Api Asmara

Memperkenalkan alternatif semula jadi untuk mengeratkan perhubungan anda.

Gaya hidup sihat terbina daripada pemakanan yang baik, sikap mental yang positif, senaman dan perhubungan yang sihat. Walau bagaimanapun, tekanan, keletihan dan pelbagai masalah kesihatan boleh mengurangkan tahap tenaga dan menjejaskan mood anda.

Dapatkan semula keyakinan anda dengan Formulasi untuk Lelaki Tropical Herbs. Herba-herba dalam formulasi ini telah dipilih dengan teliti untuk membantu menggalakkan kesejahteraan keseluruhan dan meningkatkan tenaga dan vitaliti. Formulasi Tropical Herbs untuk bertindak secara sinergi untuk menyemarakkan semula perhubungan anda.

Bagaimana herba membantu mengeratkan perhubungan yang harmoni antara lelaki dan wanita?

Herba selalunya boleh membantu dengan memulakan perubahan dalam keseimbangan bahan kimia tubuh anda, seperti meningkatkan pengeluaran testosteron tubuh anda, hormon ‘lelaki’ yang berfungsi dalam lelaki dan wanita. Disebabkan kesan yang positif ini, kebanyakan herba ini adalah lebih berkesan apabila diambil secara konsisten sepanjang suatu tempoh masa, membantu anda menjalani kehidupan yang lebih ghairah dan lebih banyak tenaga.

Agar bertenaga membangkitkan keghairahan

Formulasi untuk Lelaki Tropical Herbs
Mengandungi ekstrak-ekstrak Tongkat Ali, Pegaga, Pucturevine dan Ashwaganda yang telah diguna secara tradisional untuk kesihatan lelaki, bagi mewujudkan tenaga dan vitaliti. Ditambah dengan Lada Hitam dan Bunga Cengkih untuk faedah pemakanan tambahan

Formulasi untuk Wanita Tropical Herbs (60 cap)

Nyalakan Semula Api Asmara

Memperkenalkan alternatif semula jadi untuk mengeratkan perhubungan anda.

Gaya hidup sihat terbina daripada pemakanan yang baik, sikap mental yang positif, senaman dan perhubungan yang sihat. Walau bagaimanapun, tekanan, keletihan dan pelbagai masalah kesihatan boleh mengurangkan tahap tenaga dan menjejaskan mood anda.

Dapatkan semula keyakinan anda dengan Formulasi untuk Wanita Tropical Herbs. Herba-herba dalam formulasi ini telah dipilih dengan teliti untuk membantu menggalakkan kesejahteraan keseluruhan dan meningkatkan tenaga dan vitaliti.

Formulasi untuk Wanita Tropical Herbs ….bertindak secara sinergi untuk menyemarakkan semula perhubungan anda.

Bagaimana herba membantu mengeratkan perhubungan yang harmoni antara lelaki dan wanita?

Herba selalunya boleh membantu dengan memulakan perubahan dalam keseimbangan bahan kimia tubuh anda, seperti meningkatkan pengeluaran testosteron tubuh anda, hormon ‘lelaki’ yang berfungsi dalam lelaki dan wanita. Disebabkan kesan yang positif ini, kebanyakan herba ini adalah lebih berkesan apabila diambil secara konsisten sepanjang suatu tempoh masa, membantu anda menjalani kehidupan yang lebih ghairah dan lebih banyak tenaga.

Agar bertenaga membangkitkan keghairahan.

Formulasi untuk Wanita Tropical Herbs
Mengandungi ekstrak-ekstrak Pegaga, Shataveri, Senduduk dan Kunyit yang telah diguna secara tradisional untuk menangani isu kesihatan wanita, meningkatkan tenaga dan rasa sejahtera. Ditambah dengan Manjakani, Buah Pinang dan Kayu Serapat untuk faedah pemakanan tambahan.

Selasa, 24 Mei 2011

Brooch - Shakeena


Item No.: B002
7 (L) x 4 (W) cm
RM 50.00

Looking exquisite with Korean Fashion Brooches, made of Middle Eastern glass crystal and man-made pearls with stainless steel pin.

Brooch - Salma


Item No.: B001
7 (L) x 3.2 (W) cm
Baby brooch: 1.1 (D) cm
RM 60.00

Looking exquisite with Korean Fashion Brooches, made of Middle Eastern glass crystal and man-made pearls with stainless steel pin.

Ahad, 15 Mei 2011

Gara2 Hazama...

Syok pl dgr lagu ni lps Hazama nyanyi kat konsert minggu ke 6 AF... Jom follow...

Rabu, 13 April 2011

AWAS JERAT SKIM CEPAT KAYA YANG BERTOPENGKAN SKIM MLM

Skim cepat kaya adalah satu skim di mana sejumlah wang didepositkan atau dilaburkan akan dijanjikan pulangan yang tinggi dan lumayan. Lazimnya, pulangan yang dijanjikan lebih tinggi daripada apa yang ditawarkan oleh institusi kewangan berlesen. Terdapat pelbagai jenis skim cepat kaya, antara yang terkenal ialah Skim Pak Man Telo dan Swiss Cash. Malah terdapat juga beberapa syarikat multi-level marketing (MLM) pada hari ini yang modus operandinya menyerupai skim cepat kaya tetapi menggunakan label MLM untuk mengelirukan para pengguna. Oleh itu, orang ramai adalah dinasihatkan agar menjauhi sebarang pelan atau skim yang menjanjikan pulangan yang terlalu tinggi (bagus) untuk dipercayai kebenarannya (too good to be true).



Ciri-ciri skim cepat kaya



1. Promosi memfokuskan kepada mencari dan mendapatkan downline.

2. Pembayaran bonus berdasarkan kepada pencarian downline.

3. Kontrak bertulis kepada ahli tidak disediakan.

4. Pembelian wajib produk/perkhidmatan dikenakan sebagai syarat permulaan untuk mendapat bonus.

5. Dikehendaki membeli produk dengan harga yang tidak munasabah atau pembelian pakej produk diberikan bonus.

6. Polisi bayaranbalik (refund) atau polisi beli balik (buy back) tidak disediakan.

7. Penarikan diri sebagai ahli tidak dibenarkan.

8. Dibenarkan membeli lebih daripada satu keahlian.

9. Struktur pembayaran bonus ditetapkan lebih awal mengikut susunan hirarki.

10. Produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat adalah tidak berkualiti, tidak halal dan tidak selamat.



Pada kebiasaannya antara ayat-ayat yang digunakan untuk mempromosi skim cepat kaya adalah seperti berikut:

“Anda tidak perlu menjual barang untuk mendapatkan ganjaran/pulangan.”
“Dijamin tiada risiko dan anda akan mendapat wang anda kembali.”
“Anda hanya perlu mengepos kepada orang dan kemudiannya orang tersebut akan mendepositkan wangnya ke dalam akaun anda.”
“Beli atau labur sekarang, ambil barang kemudian.”


KEPUTUSAN MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA MAJLIS KEBANGSAAN BAGI HAL EHWAL UGAMA ISLAM MALAYSIA

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-72 yang bersidang pada 25-26 Februari 2006 telah memutuskan bahawa:
"Konsep, struktur dan undang-undang perniagaan multi-level marketing (MLM) yang diluluskan oleh Kerajaan adalah harus dan tidak bercanggah dengan konsep perniagaan Islam".



Oleh itu, sebarang perniagaan jualan langsung (MLM) yang mempunyai ciri-ciri skim cepat kaya sebagaimana yang dinyatakan di atas adalah bertentangan dengan bentuk perniagaan jualan langsung (MLM) yang diluluskan oleh Kerajaan dan dengan itu bercanggah dengan ketetapan hukum syarak.




Disediakan oleh:

Bahagian Perancangan dan Penyelidikan

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia



Dengan kerjasama:

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Apam Puteri Ayu

APAM PUTERI AYU Bahan2 1. 3 biji telur 2. 1 cawan gula 3. 1 cawan santan pekat 4. ½ cawan tepung jagung 5. 2 cawan tepung gandum 6. 1 camca soda bikarbonat 7. Air daun pandan 8. Kelapa parut 9. Tepung ubi 10. Ovelet Cara2 1. Pukul telur dengan gula sampai kembang 2. Masukkan kesemua bahan ke dalam adunan gula dan telur tadi. 3. Masukkan sedikit kelapa parut sebanyak ¼ dalam bekas acuan dan padatkan 4. Tambah bancuhan tadi. 5. Kukus sehingga masak.

Koleksi Resepi

Mulai hari ni, saya nak simpan koleksi resepi2 saya yang di kumpul sejak dr sekolah menengah lg sampai sekarang. Kalau ada sesiapa yang nak mencuba resepi dari koleksi saya ni silakanlah...

Sabtu, 9 April 2011

Jumaat, 4 Februari 2011

Mula masuk Kelas

Nak mula belajar buat pelbagai jenis tart. Kelas dah booking pada 13 Februari 2011. Harap2 takde apa2 halangan on that day. Belajar dari pagi sampai petang. So, ayahnya kena jaga anak2lah yer... Mudah-mudahan, ini menjadi langkah pertama untuk mengorak langkah yang lebih maju. Doakan kejayaan saya ye...