Rabu, 27 Julai 2011

~Salam Ramadhan~

"Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna. Agar dapat ku lalui dengan sempurna. Selangkah demi selangkah, setahun sudah pun berlalu. Masa yang pantas berlalu, hingga tak terasa ku berada di bulan Ramadhan."

"Puasa satu amalan, sebagaimana yang diperintahkan. Moga dapat ku lenturkan nafsu yang selalu membelenggu diri yang tiada henti-henti."

Itulah antara bait-bait lagu "Harapan Ramadhan" yang dinyanyikan oleh Man Bai dan Raihan suatu masa dahulu. Begitulah jg harapan saya setiap tahun, mengharapkan Ramadhan kali ini penuh keberkatan dariNya.

..Aamiin..

Selasa, 19 Julai 2011

~Tips Memilih Sayur~



1. Kobis : Pilih jenis yang ringan dan rongganya besar-besar.
2. Sawi : Pilih sawi yang berdaun lebar tetapi batangnya kecil.
3. Timun : Pilih timun yang lurus dan pangkalnya kurang warna hijau tua.
4. Tomato : Pilih tomato yang warnanya kehijau-hijauan sedikit.
5. Ubi Keledek : Pilih buah yang lurus dan bersih kulitnya.
6. Bendi : Pastikan hujungnya lembut.

Khamis, 14 Julai 2011

Tips Potong Kuku Menurut Islam

Salam semuanya...

Catatan kali ni, saya nak berkongsi sikit pasal kuku. Saya ingat lagi masa kecik2 dulu arwah tok & tokwan selalu pesan nak potong kuku tgk harinya bkn blh potong ikut suka. Masa tu mana la nak kaji sbb2nya, and kita pn kata mengarut jer petua org2 tua ni. Tapi sekarang ni kita terdedah dgn pelbagai maklumat dr hujung jari ajer. Jadi apa yg kita rasa was2 kita cubalah mencari kebenarannya.

Alhamdulillah. Hari ni jelaslah sudah apa yg org tua dulu2 larang semuanya bersebab. Saya kongsikanlah sikit info kat sini.


Hari Sabtu: keluar dari tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit
Hari Ahad: Keluar kekayaan masuk kemiskinan
Hari Isnin: keluar daripadanya gila dan masuk sihat
Hari selasa: keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
Hari Rabu: keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan
Hari Khamis: keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit
Hari Jumaat: keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala

jadi, kerat kuku bukan sebarang kerat tapi ada kaedahnya. walaupun hanya kuku tapi adalah sebahagian daripada badan kita yang perlu kita hormati. misalnya kerat kuku ada adabnya selain mengikut hari, kita juga perlu buang kuku itu pada tempat yang tidak kotor, sebagaimana yang diajar..seeloknya kita membuang ke tanah kerana kita juga berunsur tanah. bukannya tong sampah sekali pun tong sampah itu bersih.

Lagi satu petua dari arwah tok wan, katanya kalau nak potong kuku kena bermula dari ibu jari hingga ke jari kelingking. Tujuannya supaya penyakit senang keluar.

Harap kita semua dapat manafaat dr info ini.

Rabu, 13 Julai 2011

Pop Corn Dari Pressure Cooker




Bahan2

1. Marjerin
2. Biji Jagung pop corn
3. Madu manuka


Cara2

1. Panaskan pressure cooker dgn menekan button 'stir fry' (ingat periuk jgn ditutup)
2. Cairkan 2 sudu besar marjerin.
3. Marjerin dah betul cair masukkan biji jagung pop corn. Byknya bergantung pada marjerin yg dicairkan tu. Biar semua biji jagung tu di seliputi marjerin.
4. Offkan pressure cooker (langkah ini kena buat x blh miss)
5. Tutup periuk. (Kena keluarkan angin panas baru blh tutup periuk)
6. Tekan button High Pressure dgn bacaan 1 minit dan on.
7. Akan dengar bunyi "pop" dlm periuk menandakan biji jagung tlh pecah. Kalau bunyi "pop" dh x de walau pun masa blm tamat off kan sahaja, utk mengelakkan biji jagung dari hangus.
8. Proses biasa sebelum buka penutup pressure cooker kena keluarkan angin panas dulu.
9. Tuang pop corn dlm bekas lain.
10. Panaskan semula periuk dgn button stir fry.(INGAT! jangan tutup periuk bila guna function stir fry)
11. Cairkan satu sudu besar marjerin.
12. Masukkan 3 sudu besar madu manuka.
13. Masukkan pop corn semula kedalam periuk dan kacau rata. Masa ni boleh offkan pressure cooker tp masih gaulkan pop corn supaya gulanya melekat pada pop corn.
14. Dah siap. Makanlah panas2...