~PERINGATAN : Fakta dan Modus Operandi Sindiket Penipuan Jenayah Siber~

 Sindiket Penipuan Macau (Spoofing)


Teknik Spoofing merupakan teknik yang digunakan oleh sindiket dengan membuat panggilan ke telefon bimbit mangsa dengan memaparkan nombor telefon Bukit Aman, Bank Negara Malaysia atau nombor telefon jabatan-jabatan kerajaan bertujuan memperdaya mangsa agar percaya bahawa panggilan tersebut adalah betul.

 Panggilan telefon menyamar sebagai Pegawai Polis Bukit Aman dan Polis Hong Kong

 a) Sindiket menghubungi mangsa melalui telefon dan memperkenalkan diri sebagai Pegawai Polis Bukit Aman serta memaklumkan bahawa identiti mangsa telah digunakan untuk membuka akaun bank di Hong Kong dan terlibat dalam penipuan atau money laundering.

 b) Mangsa kemudiannya akan dihubungi pula oleh sindiket yang sama memperkenalkan diri sebagai Pegawai Polis Hong Kong dan memaklumkan perkara yang sama dan akan membuat sitaan wang/pembekuan akaun mangsa di Hong Kong dan di Malaysia.

 c) Walau bagaimanapun, sindiket akan memperdaya mangsa dengan menawarkan pertolongan kepada mangsa bagi mengelak akaun / wang mangsa daripada dibekukan / dirampas dan mengarahkan mangsa membuat pindahaan wang sementara ke akaun yang diberikan oleh sindiket.

 Panggilan telefon menyamar sebagai Pegawai Bank Tempatan dan Pegawai Bank Negara Malaysia 

 a) Sindiket menghubungi mangsa melalui telefon dan memperkenalkan diri sebagai Pegawai Bank Tempatan serta memaklumkan bahawa mangsa mempunyai masalah hutang kad kredit atau kad kredit mangsa telah digunakan oleh orang lain.

 b) Kemudian mangsa akan dihubungi pula oleh sindiket yang sama memperkenalkan diri sebagai Pegawai Bank Negara Malaysia untuk mengesahkan perkara sama dan menyatakan ada individu lain menggunakan nama mangsa untuk membuat kad kredit palsu. Untuk keselamatan mangsa perlu pindahkan wang mangsa ke dalam akaun yang diberi oleh sindiket.

 by Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) on Wednesday, 28 September 2011 at 08:36

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~Produk Amway sangat menjimatkan~

Formulasi untuk Wanita Tropical Herbs (60 cap)

~TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 1 -50 (Nukilan Dr. Harlina Halizah Siraj) 5~