Sabtu, 12 November 2011

Khamis, 3 November 2011

~Popia Nestum~

Pertama kali nak buat kuih selepas dah bertahun2 tak buat kuih utk hari raya. Asal usul semangatnya nak buat kuih popia nestum ni bermula raya aidil fitri lepas selepas berkunjung ke rumah maksu kat Titi Gantung. Boleh layan jg kuih ni. Terus minta resepi. Tp balik tak buat jg. Terima kasih kat sepupuku Cik Put sebab bagi resepi ni.

Penat jg nak sediakan dia. Tambah2 lagi kali pertama buat. Sakit pinggang2. Nasib baikla ada anak2 dara kat rumah ni boleh tolong sikit2... Jadilakan, dari kita buat sorang2.

Bahan2 dia simple sgt.

Kulit Popia paling besar kat pasaraya tu 2 pek.
Nestum 1 pek kecil.
Horlick 1 pek kecil.
Coffemate. (boleh jg guna susu tepung)
Gula halus.

Bahan2 tu semua kita kasi gaul & kisar halus sekali then simpan dlm bekas kedap udara.

Persediaan kulit popia nilah yg paling menyakitkan... huhu.. Kena gulung dia. dah gulung2 kena gam dia ngan telur kat hujung dia. Tujuannya supaya tak terbuka semasa memotong & menggoreng. Dah siap gulung kena potong pendek2 pula.


Inilah hasilnya lepas kerja2 menggulung & memotong. Macam2 saiz ada. Maklumlah minta tolong anak2 dara  tu buat.

Dah sudah tu, kita gorenglah pula. Minyak kena banyak & panas, tp kena pandai jaga api kalau tak jadi macam nilah.. gelap sikit.. hihi.. 


  Lepas goreng tu angkat dan sejukkan sekejap. Dah sejuk sikit tu taburlah serbuk nestum yag telah di gaul tadi.


Ini percubaan menggoreng kali kedua. Dah ok dah colour dia. Tp tak kisahlah warna apa pun, janji sedap...