Selasa, 5 Jun 2012

~Apa itu akne?~


Apa itu akne?
Akne juga dikenali sebagai jerawat.
Bagaimana akne terjadi?
Akne terjadi apabila:
  • Liang roma tersumbat dengan penebalan kulit di pembukaan liang, minyak daripada bahan kosmetik atau tar
  • Terdapat peningkatan pengeluaran minyak daripada kelenjar minyak (sebaceous gland). Keadaan ini bergantung kepada hormon serta ditentukan oleh gen seseorang
  • Terdapat jangkitan bakteria pada dukta liang roma (disebabkan oleh bakteria Propionebacterium acne)
Adakah akne disebabkan oleh beberapa makanan tertentu?
Ini merupakan satu mitos.Akne tidak disebabkan oleh makanan berminyak seperti kacang atau coklat. Ia juga bukan disebabkan oleh resdung.


Terdapat beberapa jenis akne iaitu :
  • Bintik putih atau bintik hitam (comedones)
  • Bonjol merah yang bernanah atau tidak
  • Bintil (nodul) dan pembentukan cista (berair) yang mungkin mengakibatkan parut

Apakah yang menyebabkan akne semakin teruk?
Antara perkara yang boleh mengakibatkan akne semakin teruk adalah:
  • Perubahan hormon pada remaja perempuan semasa datang haid
  • Alat solek yang berasaskan minyak
  • Gel rambut
  • Memicit jerawat
  • Tekanan hidup
  • Mengandung
  • Ubat seperti streroidphenytoin (Dilantin) atau Lithium
Siapa yang boleh mendapat akne?
Akne boleh terjadi kepada sesiapa sahaja.
  • Biasanya ia menjadi bertambah teruk di kalangan remaja, terutama remaja lelaki
  • Kita boleh mendapat akne pada bila-bila masa atau usia walaupun melebihi 50 tahun
  • Jika ibu bapa anda mempunyai masalah akne, berkemungkinan besar anda juga boleh mendapatnya.
Apa yang boleh saya lakukan apabila mendapat akne?
Akne yang ringan boleh dirawat dengan ubat yang boleh dibeli dari farmasi. Pada lazimnya adalah memadai untuk menggunakan ubat seperti:
  • Benzoyl peroxide 2.5%, 5%, 10% krim/gel pada waktu malam atau 2 kali sehari
  • 2% – 6% Sulfur dalam losen calamine
Bilakah saya perlu mendapatkan rawatan?
Jika akne bertambah teruk, anda perlu berjumpa dengan doktor. Doktor akan memberi pelbagai jenis krim sepertiRetinoidsAzelaic Acid atau antibiotik (Clindamycin).
Untuk akne yang sederhana.
  • Seseorang itu perlu makan antibiotik selama 4 hingga 6 bulan
  • Pil perancang keluarga yang tertentu juga berkesan bagi remaja perempuan tetapi bukan untuk remaja lelaki
Bagi akne yang teruk (nodulocystic acne), anda perlu dirujuk kepada pakar kulit untuk mendapatkan rawatanIsotretinoin (Roaccutane). Preskripsi bagi ubat ini hanya boleh diberi oleh Pakar Perunding Kulit (Dermatologist):
  • Isotretinoin mempunyai kesan sampingan yang teruk seperti kecacatan kelahiran. Remaja perempuan tidak boleh mengandung semasa mengambil Isotretinoin dan sehingga sekurang-kurangnya sebulan selepas berhenti mengambil ubat tersebut
  • Mereka juga perlu dipantau untuk kesan-kesan sampingan Isoteretinoinyang lain
Adakah akne boleh meninggalkan parut?
Akne yang ringan sembuh dengan meninggalkan kesan gelap (pigment) yang akan hilang. Pada lazimnya ia tidak akan meninggalkan parut kecuali akne tersebut dicungkil atau dipicit.Akne yang teruk dan nodulocystic akan meninggalkan parut yang cetek di bahagian permukaan dan/atau parut yang dalam di kulit.Terdapat golongan yang cenderung terhadap pembentukan keloid (parut tebal).
Bolehkan parut akne dirawat?
Selepas beberapa bulan, biasanya parut akan hilang sedikit demi sedikit.
Beberapa kaedah boleh digunakan untuk merawat parut seperti:
  • Bagi parut yang cetek, bahan kimia seperti glycolic atau asid trikloroasetikdigunakan untuk menggelupaskan permukaan kulit
  • Teknik laser resurfacing
  • Bagi parut yang besar, boleh menggunakan suntikan collagen atau implan matrik gelatin
  • Pembedahan pembetulan (Surgical repair)
  • Penggunaan kosmetik bagi menutup parut
Bolehkah saya mencegah akne?
Ya, boleh. Anda boleh menghindari atau mengawal akne melalui:
  • Mencuci muka sekurang-kurangnya 2 kali sehari dengan menggunakan pencuci muka yang lembut
  • Mengelak daripada menggunakan kosmetik yang berasaskan minyak. Pilih kosmetik yang non-comedogenis
  • Mengamalkan pemakanan yang sihat. Makanan boleh memberi kesan kepada kulit anda. Ambil lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan
  • Lebihkan minum air kosong
  • Bersenam untuk membaiki perjalanan darah dan nutrien ke kulit
  • Mengurangkan tekanan dan mengamalkan teknik relaksasi

~Masalah Keputihan~


Masalah keputihan wanita adalah merupakan antara masalah kesihatan yang sering dialami oleh kebanyakan wanita.Keputihan wanita adalah merupakan masalah yang kedua sesudah masalah gangguan haid.
Masalah keputihan wanita boleh didefinisikan sebagai pengeluaran cairan dari vagina. Cairan tersebut pada kebiasaannya keluar dalam keadaan pekat atau cair, berwarna jernih, putih, kuning atau hijau dan berbau atau tidak berbau. Ada sebahagian daripada wanita yang menganggap cairan yang keluar dari
vagina adalah masalah yang biasa dan ada juga antara mereka yang menganggap masalah keputihan wanita ini mengganggu aktiviti seharian mereka.
Masalah keputihan wanita yang amat perlu diberikan perhatian adalah apakah keputihan wanita tersebut adalah normal atau ada sesuatu penyakit.
Pengeluaran cairan daripada vagina adalah merupakan normal pada usia yang tidak produktif, di mana cairan tersebut pada kebiasaannya dalam keadaan yang sedikit, jernih, tidak bau dan tidak gatal.
Kebiasaannya cairan yang keluar adalah dihasilkan oleh kelenjar pada mulut rahim, yang bercampur dengan sel-sel vagina secara bakteria. Kalau berasaskan fisiologi, pengeluaran cairan berlaku semasa evolusi, ketika bermula dan selepas haid, rangsangan seksual, serta dalam kehamilan.
Sifat serta banyaknya keputihan wanita boleh menunjukkan sebab mengapa ianya berlaku. Selain itu petunjuk lain juga penting iaitu tempoh ia berlaku, sama ada secara terus menerus atau hanya pada waktu tertentu sahaja, warna, bau disertai rasa gatal atau tidak.

Di bawah adalah beberapa contoh yang menyebabkan keputihan wanita yang abnormal:
>> Jangkitan kulat, mengeluarkan keputihan wanita yang berwarna putih atau kekuningan, berlaku secara berterusan disertai rasa gatal, kebiasaannya disebabkan oleh kulat candida atau monillia
>> jangkitan kuman trichomonas, jenis ini biasanya ditunjukkan oleh keluarnya cairan berwarna kehijauan dan serta rasa gatal
>> Jangkita bakteria vaginosis, tandanya ialah keluarnya cairan yang berwarna kelabu dan berbau
>> Penyakit yang menular melalui perhubungan seks, yang biasanya ditunjukkan dengan keluarnya cairan yang bersifat ‘cheesy’, berbau dan bercampur darah
>> Kanser pangkal rahim iaitu apabila keluarnya cairan tetapi tidak gatal biasanya disertai bau busuk
Antara contoh penyebab keputihan wanita lain:
>> Vaginitis atropik yang timbul di waktu usia lanjut (menopause) yang pada kebiasaannya disertai rasa nyilu disebabkan kurangnya hormon estrogen
>> Ubat seperti : antibiotik, ubat yang mengandungi estrogen
>> Kehadiran benda asing seperti benang, kain atau benda lain yang secara sengaja / tidak sengaja ada di dalam vagina.
Antara perkara yang perlu untuk diketahui :
1. Jaga kebersihan bagi mencegah penyebab keputihan wanita
2. Tidak menggunakan ubat membersihkan vagina secara rutin dan berlebihan. Ia boleh menyebabkan kehilangan keadaan semulajadi yang ada di vagina yang bertugas bagi melindungi terhadap kuman dari luar
3. Menjauhi tekanan yang berlebihan
4. Pengidap kencing manis (diabetes) mesti memastikan kadar gula yang stabil
5. Segera berjumpa doktor apabila keputihan keluar secara berlebihan

Isnin, 21 Mei 2012

~How to Remove Scratches From Any DVD~

Boleh repair rupanya cd2 yg bercalar2 ni.. Berlambak2 cd kat rumah ni yg dah bercalar n tak boleh nak main lg dah. Tp selain nak baiki cd2 kita tu, tgklah betapa 'power'nya air bergas yg kita minum. Tp sy tak nak komen pasal air gas tu. Jom kita cuba buat...

Ahad, 20 Mei 2012

~Balasan Untuk Setiap Waktu Solat Ditinggalkan~

“Sesungguhnya apabila seseorang hamba berdiri untuk solat maka diletakkan semua dosa-dosanya diatas kepala dan kedua bahunya. Setiap kali ia rukuk atau sujud akan berjatuhlah dosa-dosanya itu” – Hadis riwayat Attabrani.

Solat merupakan tiang agama kepada semua umat Islam. Mendirikan solat itu telah digariskan sebagai ibadah wajib ditunaikan selepas setiap orang itu telah baligh.

Perkara pertama yang akan disoal di akhirat kelak ialah tentang sembahyang. Jika sembahyang didapati sempurna dan diterima dengan baik maka segala amal yang lain juga akan diterima dengan kiraan yang mudah. Jika sembahyang itu ditolak atau didapati tidak sempurna maka kiraan bagi amal yang lain juga akan ditolak atau dihisab dengan begitu sukar.



Maka bayangkanlah jika ada sembahyang yang ditinggalkan dengan sengaja. Apakah balasan yang akan diterima di akhirat kelak?

Sesiapa yang menjaga sembahyang 5 waktu, maka Allah akan memuliakannya dengan 5 perkara iaitu;

* Masuk syurga tanpa dihisab.
* Dihindarkan dari seksaan kubur.
* Dihindarkan dari kesempitan hidup.
* Berjalan di atas sirat bagaikan kilat.
* Diberi kitab amalnya dengan tangan kanan.

Tetapi, bagi sesiapa yang memandang ringan tentang perlaksanaan untuk bersolat, Allah akan memberi hukuman dengan 15 seksaan;

Ketika di dunia;

1. Dicabut berkat pada umurnya.
2. Dihapus tanda orang soleh pada wajahnya.
3. Amalan yang dikerjakannya tiada pahala.
4. Doanya tidak diangkat ke langit.
5. Tidak mendapat pahala orang solehin.

Ketika mati;

6. Mati dalm kehinaan.
7. Mati dalam kelaparan.
8. Mati dalam kehausan, walau diberi air selautan pun tidak
mencukupi.

Ketika dalam kubur;

9. Disempitkan kuburnya hingga berselisih tulang rusuknya.
10. Dinyalakan api di dalam kubur lalu bermainlah ia di dalamnya siang
dan malam.
11. Didatangi ular `Syuja` yang buta mata dan kukunya dari besi dimana
setiap kuku panjangnya mengambil masa perjalanan sehari.

Ketika hari kiamat;

12. Diberatkan hisabnya.
13. Mendapat kemurkaan Allah.
14. Dimasukkan terus ke dalam neraka.
15. Putus dari rahmat Allah.

Bagi setiap orang Islam yang meninggalkan solat fardhu yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T, maka, individu tersebut telah mencampurkan dua perkara iaitu keiimanan dan kekufuran di dalam hidup mereka.

Allah S.W.T telah menetapkan, setiap waktu solat fardhu yang ditinngalkan, Allah S.W.T akan memberikan dosa yang setimpal dengannya. Antaranya;

Subuh : satu fardu yang ditinggalkan Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun. 1 tahun di akhirat tidak sama dengan dunia. Jika 1 tahun di dunia kita sudah rasa agak lama, di akhirat 1 tahun bersamaan dengan 60,000 tahun di dunia.

Zuhur : satu fardu yang ditinggalkan, dosanya sama seperti membunuh 1000 orang Islam.

Asar : satu fardu yang ditinggalkan, dosanya samalah seperti meruntuhkan kaabah.

Maghrib : satu fardu yang ditinggalkan, dosanya sama seperti seorang itu berzina dengan ibu (bagi lelaki) atau bapa (bagi perempuan).

Isyak : satu fardu yang ditinggalkan, Allah tidak akan meredhai hidupnya di atas muka bumi ini.

Firman Allah S.W.T; “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT.”

Justeru itu, marilah kita sama-sama mengingatkan diri sendiri supaya sentiasa bertakwa dan berpegang teguh dengan suruhan dan perintah Allah. Setiap kebaikan dan ibadah yang dilakukan, pastinya diberikan ganjaran terbaik oleh Allah S.W.T.

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat, dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”

Oleh: NAIMAH SHAARI

Sumber: Mynewshub.my & Anak-anak Negeri Sembilan

Jumaat, 13 April 2012

~TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 1 -50 (Nukilan Dr. Harlina Halizah Siraj) 5~

Nota 41 - 50



  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 41 - Hentikanlah tindakan saling sakit-menyakiti hati dan perasaan antara dikau dan suami. Jangan diikut emosi marah, geram, dendam dan kecewa. Selepas berbalah dan bersengketa, secara jujur tanyakanlah hati kecilmu : Bahagiakah rasa bila hati bagai disimbah cuka? Sampai bila mahu begini? Belum tibakah masa utk bermaafan seikhlas-ikhlasnya? Jawapan hanya ada pada dirimu.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 42 - Zahirkan perasaan hormat dan sayang antara dikau berdua di depan anak2. Pastikan mereka dapat melihat contoh terbaik hubungan suami isteri dari interaksi dikau dan suamimu. Selagi mana anak2 dapat melihat penzahiran cinta kasih antara ibu dan bapanya, selama itulah jua perasaan tenteram dan selamat akan menyelubungi mereka.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 43 - Masih ingatkah lagi dengan cita-cita mulia di awal perkahwinan dulu - mahu bersama menempuh bahagia di DUNIA dan AKHIRAT ? Mengapa sekarang, sering sengketa dan berbalah - seolah2 mahu menempa derita di DUNIA, yg mungkin membawa ke neraka AKHIRAT? Cukup-cukuplah menyakiti satu sama lain. Umur yang berbaki entah tinggal esok lusa. Ayuh, mari segera kita bertaubat nasuha, sementara masih ada modal masa.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 44 - Curilah hati suamimu dengan keikhlasan mencintainya semata-mata kerana Allah SWT. Nur ikhlas itu akan menyerikan wajahmu & mengukir keindahan yg takkan luntur dimakan zaman. Ikhlas menjadi benteng menepis tipu daya syaitan yg datang dari segenap penjuru. Tiada `udang di sebalik batu'. Kejujuran menjadi hasil tuaian yg bakal dinikmati bersama, InsyaAllah.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 45 - Belajarlah utk menangani kepelbagaian. Raikanlah kepelbagaian sebagai satu petanda keagungan Allah SWT, bukannya satu liabiliti yg menjadi titik sengketa antara kita suami isteri. Jangan sesekali cuba memaksa suami menyukai segala yg dikau berkenan dan membenci segala yg engkau sisihkan. Begitu jua dgn sidia, yg tidak seharusnya menuntut agar engkau menjadi manusia yg lain semata2 utk memenuhi kehendaknya.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 46 - Ingatlah, usia kita suami isteri semakin merangkak dewasa, menunju ke ufuk senja akhirnya. Wajarlah, kematangan dan kebijaksanaan semakin menyerlah, menggantikan ketangkasan fizikal dan kemudaan wajah yg semakin pudar. Isilah sisa masa yg ada sebaiknya, jgn dipersiakan begitu sahaja. Semoga setiap detik yg dijalani bersama, menjadi modal utama utk meraih redha Allah SWT.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 47 - Berhentilah berdendam dengan suamimu, disebabkan kesilapannya yang lalu. Elakkan mengungkit perkara lepas yang sudah terkubur menjadi sejarah. Belajarlah memaafkan dan berilah peluang kedua. Retak hatimu mungkin akan nampak bekasnya sampai bila2 - namun jadilah manusia yang berjiwa besar dan mulia. Sudah sudahlah saling sakit-menyakiti. Demi kesejahteraan fizikal, minda, emosi dan spiritualmu - lepaskanlah amarahmu!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 48 - Kongsikanlah rezeki pendapatan bulananmu dgn bijaksana demi sebuah keluarga yg lebih sejahtera. Izinkan suamimu menyara semampu yg terdaya, menyediakan makan minum seharian dan rumah tempat berteduh. Sumbangkan sedekahmu buat menampung dana pendidikan anak2, tabung kecemasan, sedikit keselesaan dan rekreasi. Janganlah boros dalam bermewah-mewah, namun elakkanlah sifat kedekut dan kebakhilan. Amalkan syura dlm setiap urusan, InsyaAllah barakah mengiringi setiap keikhlasan.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 49 - Ketahuilah bahasa cinta milikmu dan juga suamimu. Pilih satu yang paling bermakna - kata-kata, pemberian hadiah, masa berkualiti, khidmat bakti atau sentuhan fizikal. Tunjukkan kasih sayang melalui perantaraan bahasa cintanya, agar hubungan lebih mendalam dan bermakna. Dedahkanlah bahasa cintamu kepada suamimu, moga ekspresi cintanya mampu mengisi takungan emosimu yg sudah semakin kekeringan.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 50 - Ketahuilah lima bahasa maaf ( Five Languages of Apology)- Dr Gary Chapman - dan berbahasalah dgn kelima2nya sepanjang masa. 1.Nyatakan dengan jelas : Saya mohon maaf. 2.Mengakulah kesilapanmu : Saya memang bersalah. 3.Gunakan bahasa cinta kegemarannya sebagai tebusan - Terimalah tanda maaf dariku 4.Buktikan kejujuran meminta maaf - Saya benar2 menyesal 5.Azam tidak akan mengulangi - Saya janji tak buat lagi! Dapatkanlah kemaafan dari pasanganmu, sekiranya engkau mahu melangkah setapak lagi ke hadapan dalam hubunganmu.

~TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 1 -50 (Nukilan Dr. Harlina Halizah Siraj) 4~

Nota 31 - 40



  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 31 - Ingatlah bhw engkau umpama pakaian (libasa) bagi suamimu dan dia pula pakaian bagimu ( Al-Quran-AlBaqarah : 187). Bertindaklah yang molek agar suami boleh berbangga dengan setiap lakumu. Peringatkan jua suamimu agar dia memperelokkan setiap tingkahnya, kerana engkau jua ingin tumpang bangga dengannya.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 32 - Pertingkatkan komitmen keluargamu utk mempraktikkan cara hidup Islam yg syumul. Peliharalah solat, jgn sekali abaikan perintah Allah. Didik anak2mu utk mematuhi suruhan Allah. Moga2 keluargamu terbimbing menjadi keluarga sakinah.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI - Nota 33 : Ikhlaskan setiap detik yg telah, sedang dan akan dihabiskan bersama suamimu. Ganjaran segala pengorbanan & susah payahmu bukannya datang dari suamimu, melainkan hanyalah daripada Allah SWT semata-mata.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI - Nota 34 : Sentiasalah saling nasihat-menasihati. Bagi sebahagian isteri, menasihati suami mungkin sesuatu tugas yg hampir mustahil. Namun, kita tidak boleh berhenti berusaha, berikhtiar dan mencuba. Mulakan dgn meminta nasihat dari suamimu terlebih dahulu. Timbang-tara segala nasihatnya. Perbaiki mana yg kurang, tampung mana yg bocor. InsyaAllah, tak lama lagi, suamimu akan meminta dinasihati pula, InsyaAllah!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 35 : Peringatkanlah suamimu akan pesanan ayat ke6 Surah At-Tahrim - di mana dia diperintahkan Allah untuk memelihara dirinya dan dirimu serta anak2 dari azab api neraka! Besar sungguh tanggungjawab yg dipikulnya! Engkau dan anak2 tidak akan menanggung dosanya, namun kemungkaranmu dan anak2 akan ditanggungkan ke atas bahunya! Cukuplah pesanan itu menjadi peringatan!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 36 - Mulakan nasihat buat suamimu dengan niat tulus, mulus dan penuh keikhlasan. Buang jauh2 rasa megah, bangga diri dan lebih hebat, kerana perasaan itu nanti akan mempengaruhi pilihan ayat, gerak badan dan ekspresi muka semasa mula bertutur. Bijaklah mencari masa yg sesuai dan santai. Bersedia utk mendengar jawapan balas dan alasannya dgn tenang. Jika suasana menjadi tegang, berundurlah buat seketika - esok lusa, kita akan terus mencuba!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 37 - Peliharalah baik-baik hatimu dari dihinggapi penyakit mazmumah - takabbur dan bangga diri. Sesungguhnya, itulah racun senjata utama syaitan laknatullah merosakkan anak Adam. Sekiranya suami isteri dihinggapi perasaan ini, retak akhirnya membawa belah. Bila sahaja terasa diri lebih hebat dari suami, beristighfarlah & pohonlah perlindungan Allah. Jika engkau mampu mengatasinya, paling tidak, engkau hanya perlu berdepan dengan keegoan suamimu sahaja. Jangan jadi mangsa mudah syaitan yg menunggu2 peluang memporak-perandakan rumahtangga yg dibina!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 38 - Hiasilah wajahmu dengan senyuman manis diukir ikhlas dari hati, setiap kali engkau berhadapan dengan suamimu. Mengukir senyuman jauh lebih mudah dari mengerutkan dahimu atau membiarkan wajahmu masam mencuka. Kuntumkan senyuman sepanjang perbualan telefon bersama suamimu. Nescaya suamimu akan lebih mudah menghadiahkan senyumannya pula buatmu!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 39 - Keraplah menghantar suamimu di muka pintu, tika dia keluar bekerja (bagi sesiapa yang berkesempatan). Doakan kesejahteraannya, moga hari ini terlindung dia dari kejahatan dan penyelewengan. Moga terpelihara segala ibadah khususnya. Mudah-mudahan, petang nanti, kita akan dipertemukan lagi dalam suasana iman yang bertambah & kasih sayang yang melimpah ruah.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 40 - Jadilah teman karib suamimu - yang sudi berkongsi suka dan duka bersama. Fahamilah kebimbangan dan kerisauannya, memastikan diri dan ahli keluarganya terlindung dari api neraka sebagaimana diperintahkan Allah dalam Surah AtTahrim, ayat ke6. Jika jelas terbukti dia terlupa perintah tersebut, peringatkanlah. Semoga ketaqwaan terus menjadi bekalan.

~TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 1 -50 (Nukilan Dr. Harlina Halizah Siraj) 3~

Nota 21 - 30



  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 21 - Janganlah sesekali putus asa dari rahmat & kasih sayang Allah. Jika suamimu kini bukanlah seorang soleh yg taat pada perintah Tuhannya - sungguh amat besar ujian Allah buatmu. Mohonlah satu dari dua kekuatan - agar kau kuat menghadapi cabaran ini & cukup kuat utk membebaskan diri jika itu pilihan yg terbaik ataupun suamimu diberi kekuatan oleh Allah utk bertaubat nasuha, berubah dan beristiqamah menjadi insan yg jauh lebih baik!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 22 - Lindungi dirimu dan anak-anakmu dari didera secara fizikal, emosional dan seksual oleh suamimu. Allah telah memerintahkan suamimu agar sentiasa berlaku maaruf (baik) terhadapmu. Sebesar manapun silapmu, suamimu tidak berhak menghinamu dengan kekerasan, kekasaran dan keganasan. Jgn malu memohon bantuan keluarga, rakan dan taulan. Sesungguhnya engkau berhak mendapatkan pembelaan dan perlindungan!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 23 - Semaikanlah kecintaan terhadap ilmu pengetahuan, sebaik-baik penyuluh kehidupan dan neraca pertimbangan. Kutiplah mutiara kebijaksanaan di mana jua engkau menemuinya. Jadilah manusia berilmu dan bermaklumat. Buatlah keputusan berasaskan ilmu, hadapi segala cabaran dengan senjata ilmu, pelihara hakmu melalui keteguhan ilmu dan pertahankan hujahmu dengan kubu ilmu!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 24 - Perbaiki mutu komunikasi antara engkau dan suami. Semoga tiada yg terselindung, hingga yang satu pihak lagi hanya bersangka-sangka dan berteka-teki. Sekiranya suamimu makin kasar tingkahnya, mungkin ada terselit kekecewaan di hatinya - hingga keganasan jadi pilihan. Jangan terus-menerus menjadi mangsa penderaan. Hentikan segala kemelut rumahtangga!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 25 - Jangan jemu berbakti kepada keluargamu. Semuanya InsyaAllah, dikira ibadah oleh Allah SWT. Memang kadangkala seperti tiada siapa yg peduli apatah lagi menghargai penat lelah dan payah jerihmu. Bukankah manusia sememangnya pelupa.Namun, kita punya Allah SWT yg tidak pernah terleka, terlalai atau tertidur dari memerhatikan kita!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 26 - Perbanyakkan sedekah kepada ahli keluargamu. Bagi isteri bekerjaya, peruntukkan sebahagian gajimu utk infaq dan perbelanjaan keluarga. Namun, izinkanlah suamimu menyara dirimu, semampunya. Jgn ambil alih tgjwbnya mencari rezeki yg halal buatmu dan keluarga. Mudah2an kehidupanmu sentiasa dalam kecukupan yg barakah....
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 27 - Luahkan keinginanmu untuk dihargai dan disayangi. Khusus bagi yg tidak bekerjaya di luar rumah, keperdulian suami dan anak2 buatmu adalah penyegar tubuh dan emosi yg kepenatan. Jangan terus menjeruk perasaan. Amat wajar untuk engkau nyatakan apa yg terbuku secara terus dan terang. Sesungguhnya, engkau memang berhak disayangi dan dihargai.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 28 - Pastikan solatmu kerap diimami oleh suamimu. Jgn lepaskan peluang utk mengaminkan setiap titipan doanya. Jika suamimu seorang yg tersangkut hatinya di masjid/surau - sesekali, mohonlah hakmu untuk dipimpin dalam solatmu. Namun jika suamimu seorg yg sengaja engkar dan berani meninggalkan solatnya - jgnlah jemu memperingatkan tugas utamanya sbg abdi Allah yg Maha Besar kekuasaan-Nya!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 29 - Jangan berdendam terhdp perbuatan silap suamimu yg silam. Cubalah memaafkan dan hilangkan amarah di dada. Engkau mungkin sukar utk melupakan, namun engkau ada pilihan sama ada mahu memaafkan atau sebaliknya. Jgn biarkan api membakar sekam, nanti yg tinggal hanyalah abu dan arang.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 30 - Carilah seorang sahabat setia yg boleh berkongsi kesedihanmu, namun cukup amanah utk menjaga segala keaibanmu. InsyaAllah, engkau tidak akan sukar mencari sahabat sebegitu, jika engkau sendiri sentiasa menjalankan tgjwb seorang sahabat sejati kpd org lain. Jgn cuba dipendam-pendam, disorok dan dijeruk perasaan yg luka....bimbang kelak tak tertanggung lagi.

~TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 1 -50 (Nukilan Dr. Harlina Halizah Siraj) 2~

Nota 11 - 20



  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 11 - Beranikan dirimu untuk mempercayai kejujuran suamimu dalam melayari bahtera ini bersama. Sesungguhnya, kepercayaanmu ibarat titisan air yg diperlukan oleh rimbun untuk kekal menghijau. Tanpanya, ia akan layu kekuningan. Namun, suamimu perlu jua diperingatkan - agar cermat menjaga kepercayaan itu ibarat kaca yg mudah retak & calar. Sekali tercalar, mungkin selamanya terluka... 
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 12 - Imbangilah antara kebergantunganmu kepada suami dgn keupayaanmu untuk berdiri di atas kaki sendiri. Pasrahmu yang total hanyalah kepada yg Maha Agung. Saling bergantung, perlu memerlukan adalah perencah kenikmatan hidup bersama. Jikalau masih sendiri-sendiri, apalah erti hidup sebumbung. Sementara dia masih ada di sisi, kita serahkan kemudi bahtera di tangan suami. Namun jika dia harus pergi, kita akan mampu memikul amanah yg ada, InsyaAllah!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 13 - Dapatkan maklumbalas sejujurnya dari suamimu mengenai akhlak dan tingkahlakumu. Biarkan dia berkata-kata tanpa sebarang gangguan, sekalipun hatimu melonjak-lonjak mahu bersuara membela diri. Mohonlah giliranmu pula memberikannya maklumbalasmu. Pilihlah perkataan terbaik dalam menyusun buah tuturmu. Istiqamah dalam muhasabah, kunci tautan dua hati yg ikhlas mencintai kerana Allah SWT.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 14 - Ubati segera hatimu yang terluka mendengar pengakuan suamimu : cintanya sudah beralih kepada wanita lain. Jgn pantas menyalahkan dirimu, apatah lagi mengalah dan berundur. Jgn pula biarkan cemburu merasuk diri, mengocak ketenangan & membakar amarahmu. Tenanglah dahulu, santuni emosimu yg terhiris pilu. Biarkan airmatamu mengalir buat seketika. Namun yakinlah, sesungguhnya engkau masih belum kehilangan segala-galanya.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 15 -Pilihlah tindakan yang bijak dalam menangani kemelut suamimu mahu atau sudah berkahwin lain. Berikannya peluang menjelaskan keadaan. Dapatkan segera bantuan org tengah yg adil & amanah. Berpandulah kepada akal, melebihi emosimu di saat ini. Jgn biarkan dirimu seratus peratus dipersalahkan,kelemahanmu dikatakan punca suami terpaksa mencari yang lain. Ingatlah, suamimu yang sepenuhnya bertanggungjawab atas pilihan dan tindakannya. 
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 16 - Hindarkan nada keras, kasar dan lantang apabila berbicara dengan suamimu. Banyakkan mendengar dari bersuara, kerana sesungguhnya Allah melengkapkan manusia dengan sepasang telinga dan hanya satu mulut sahaja. Janganlah ambil kesempatan dari sifat pendiam dan mengalah suamimu. Berikan rasa hormat dan penghargaan yang sebaik-baiknya. Percayalah, anak-anak sedang memerhatikan kemahiran berkomunikasi kalian berdua!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 17 - Serahkan anak-anakmu untuk dijaga sepenuhnya oleh ayah mereka (suamimu) sekali sekala. Yakinlah, mereka akan kelihatan gembira, selamat dan masih bernyawa bila engkau kembali. Hampir pasti, cara suamimu amat berbeza dengan gaya rutin kebiasaanmu. Apalah salahnya membiarkan suamimu mempraktikkan kemahiran kebapaannya. Sebaik manapun engkau sebagai ibu, takkan dapat menjadi seorang bapa terbaik untuk anak-anakmu.
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 18 - Hentikan segala kritikan, komen, sungutan dan rungutan terhadap kelemahan dan kekurangan suamimu. Sifat bongkaklah yang menjerumuskan syaitan ke lembah kehinaan dan laknat Allah. Dengan sifat itu jualah syaitan akan merosakkan hubungan perkahwinanmu. Gunakan kaedah penuh hikmah dan merendah diri dalam menegur suamimu. Berikannya peluang dan masa untuk memperbetulkan kesilapan serta ketidakcekapannya selama ini. 
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 19 - Hiasi kediamanmu penuh kesederhanaan, sekalipun engkau mampu menyalutinya dengan kemewahan. Nyamankan hawa segenap ruangan rumahmu dengan alunan tadarus Al-Quran. Hangatkan kedinginan dengan kemesraan ziarah ukhuwwah tetamu yang datang. Hijaukan halaman dengan pepohon yang segar mengiringi zikirmu. Jadikan ketenangan tema utama yang dikongsi bersama dengan semua yang sudi bertandang. 
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 20 - Layanlah ahli keluarga suamimu sebagaimana engkau mahu dia melayani keluargamu. Janganlah tunjukkan kebencian dan rasa kurang senang semasa bersama ipar-duaimu. Hindarkan sebarang pertembungan yang memaksa suamimu memilih antara engkau dan keluarganya. Berikanlah hadiah, sambutlah kedatangan mereka ke rumahmu dengan ramah tamah dan senyuman keikhlasan - nescaya keberkatan rezeki melimpah ruah dalam kehidupan.

~TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 1 -50 (Nukilan Dr. Harlina Halizah Siraj) 1~

Nota 1- 10

  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 1 - Ikhlaskan niatmu menjadi teman hidup pasanganmu. Ketetapan Allah memilih yang seorang ini buatmu, dari berjuta lelaki di dunia. Pasti ada hikmah yg tersirat dan tersurat. Ayuh, kita selongkar rahsia Allah itu dalam hidup seharian bersama, pasti di situ kau kan temui bahagia....
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 2 - Pertahankan ikatan pernikahan yang dibuat atas nama Allah yg Maha Agung. Hanya dgn nama-Nyalah, apa yang asalnya haram antara engkau & sidia, menjadi halal dan dibolehkan. Genggam erat ukhuwwah yg terjalin - penuh pasrah dan tawakkal. 
  • TALIAN HAYAT UNTUK PARA ISTERI : Nota 3 - Pandu arah kehidupan bersama ini semata2 utk mencari redha Allah. Saling bantu membantu dalam usaha kebaikan dan takwa. Kumpulkan sebyk mungkin bekalan. Moga tika kita terpaksa berlutut di depan Allah sendiri-sendiri, amal bakti yg kita kutip bersama mampu meraih belas ihsan Allah buat kita sekeluarga. 
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 4 - Fahamilah erti sebenar taat kepada suami yang disarankan agama. Ketaatan itu bukannya menurut semua perintah suami tanpa usul periksa. Demi hubungan yg harmoni & sejahtera, elok benar kalau siisteri yang mengalah / `surrendered',di saat kita mampu menunjuk lagak menyombongkan diri terhadap suami. Merendah diri bukan minta dipijak-pijak! Sekadar menunjuk akhlaq terpuji, agar tenang hati suami. Rugikah kita para isteri kalau kita taat secara rela diri? 
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 5 - Selitkan doa setiap masa, moga Allah SWT mencampakkan hidayah-Nya ke dalam hati suami kita. Moga lebih cinta dia kepada iman, takwa dan ihsan. Moga dia terus gigih mencontohi suami teragung, Muhammad SAW. Mudah-mudahan jua, bersama kita meniti kehidupan dalam redha dan kasih sayang Allah setiap masa dan ketika!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 6 - Hargailah setiap usaha, kasih sayang, saraan hidup dan pemberian suamimu, insan kerdil yg begitu gigih cuba melaksanakan amanah berat di bahunya. Hentikan cemuhan, kritikan, sindiran dan perli dlm setiap patah ayat yg ditujukan utknya. Gantikan dgn kata semangat dan keyakinan yg mampu mendorongnya menjadi suami yg lebih menyerlah, InsyaAllah. 
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 7 - Didiklah hati agar menyayangi wanita yang melahirkan suamimu, kenanglah jasanya mendidik anak lelakinya menjadi pasangan yang mengasihimu kini. Jangan sekali jadi musuh @ saingannya, sekalipun itu mungkin tanggapan ibu mertua terhadapmu. Yakinkan hatinya, bahawa engkau bukanlah perampas kasih anaknya. Engkau sebenarnya permata yang menyinari hidup suami dan juga penyeri hidupnya, jika dia sudi memberi peluang tersebut kepadamu! 
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 8 - Belajarlah untuk ikhlas dalam memberikan kasih sayang dan cinta utk suamimu. Seringkali ada sahaja niat dan sebab musabab lain semasa kita melafazkan ikrar kasih. Jika benar ikhlas, engkau takkan mudah kecewa jika sesekali seperti cintamu tidak berbalas, penat lelahmu tidak dihargai. Keikhlasanmu kan menjadi daya penarik yg kuat mengikat hati suamimu kepadamu!
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 9 - Serlahkan bakat dan potensimu, gunakan kecerdasan dan keupayaanmu untuk memberi manfaat kepada orang lain. Prihatinlah kepada keperitan hidup masyarakat di luar sana, bantulah semampu boleh. Jadilah manusia yang banyak jasanya - pasti suami dan anak-anakmu bangga beristeri dan beribukan seorang yang istimewa seperti kamu! 
  • TALIAN HAYAT BUAT ISTERI : Nota 10 - Bijaklah mengurus masa, modal anugerah Allah kepada kita semua. Senaraikan keutamaanmu dan tumpukan usaha mendahulukan mana yang sepatutnya dibereskan dahulu. Dapatkan bantuan suami dan anak2 untuk menyelesaikan tugasan. Jangan bebankan dirimu cuba menjadi `wanita luarbiasa' - suamimu cuma inginkan seorang isteri solehah yg bijaksana!

~Kena Pecah~

  Pagi tadi lebih kurang pukul 1 pagi, terima panggilan dari suami yg on the way ke Kelantan... kereta kena pecah... bederau darah... gigil ler kejap... 

  En. suami ada kerja baru sekarang. Dia bukan lagi RE (Resident Engineeer) tapi dah jadi assistant pada kakak dia sendiri merangkap kakak ipar saya jua. Kakak ipar saya ni orang business. Kuat kerja. Kalau tak, tak kan dia boleh dok rumah harga 5 juta waktu beli. Tak termasuk barang2 interior lg tu. Kerja en. suami sekarang byk ikut kakaknya buat road tour satu Malaysia. Semalam kena turn ke Kota Bahru,Kelantan, esoknya pula akan ke Kuala Terengganu & the following day ke Kuantan pula. En. suami terpaksa drive sendiri ke sana malam semalam sendirian sbb kakak ipar naik flight pagi ni (org business, buang masa je lama2 atas jalankan). 

   Nak dijadikan cerita, en. suami berhenti untuk makan malam kat Machang, Kelantan. Dia sms saya bg tahu nak makan, waktu tu dah lepas pukul 12 tgh malam. Lebih kurang pukul 1 pagi en. suami telefon bg tahu kereta kakak ipar saya kena pecah. Cermin kereta bahagian pemandu dipecahkan dan barang2 yang diletak di tempat duduk habis hilang. Menurut en. suami, laptop dan projector untuk taklimat (barang kakak ipar), 1 beg sandang & beg pakaian en. suami hilang. Tinggallah dia sehelai sepinggang. 

  Yang nak diceritakan kat sini kisah beg pakaian tu... huhuhu... Semalam punyalah saya beria menyiapkan beg pakaian dia. Tengok jadual road tour en. suami, road tournya 5 hari berturut2 bermula semalam dari Pantai Timur hingga ke Selatan. Kalau dah 5 hari tu mestilah kena ada 5 helai baju & 5 helai seluar. Itu hanya untuk waktu taklimat je. Baju & seluar untuk santai2 & tidur nak jg. Baju untuk santai2 jer ada 3 helai, seluar 2 helai. Semua baju pilih yg terbaik punya untuk di pakai. Begitu juga dengan seluar. Bagi yang 'baik punya'. Yang mana tebertas kat kaki tu sanggup jahit sebab nak bg yang terbaik. Siap gosok lagi semua seluar tu. Lipat punyalah kemas. Tujuannya supaya en. suami senang nak ambik untuk pakai. Baju melayu pun di lipat & siap dipasangkan butang baju melayu lagi sebab fikir esok (hari ini) hari Jumaat, nanti nak sembahyang Jumaat paling tidak pakailah baju melayu & kain pelekat. Ceritanya, sebelum ni ada juga pergi road tour kena hari Jumaat, tapi tak pula beria2 menyiapkan baju melayu siap berbutang lagi. Bukan itu saja, yg dalam2 pun bagi yang terbaik. Stoking yg biasanya en. suami yang ambik sendiri, semalam saya ambilkan. Juga yang terbaik. 3 pasang lagi. 

  Nampak tak beria saya menyiapkan beg pakaian en. suami semalam? Tiba2 boleh hilang di sebabkan oleh orang2 yang tak sempurna imannya. 

  Bila Allah kata nak jadi tu tetapkan terjadi juga di tempat dan ketika ia telah tertulis. Dan kejadian semalam ianya sudah tertulis berlaku di hadapan sebuah kedai makan di Machang, Kelantan. Apa yang penting, syukur en. suami tak apa2. Takut juga jenis yang merompak serang orang yang guna parang, pisau segala. Maklumlah kita pergi tempat orang. Tak tahu keadaan di situ bagaimana. 

  Bila terjadi begini, macam2lah yang dimuhasabahkan diri ini. Kenapa ia terjadi? Apa yang Allah nak ingatkan kita atas kehilangan barang2 peribadi macam ni? Apa yang kita tak cukup buat atau terlupa sepanjang hidup ini? 

  Moral of the story : Jangan letak barang & beg yg boleh menimbulkan persoalan kepada orang di tempat duduk kereta yg orang lalu-lalang boleh nampak walaupun barang dalam beg itu hanyalah kertas2 kosong atau sampah sarap.

Khamis, 29 Mac 2012

~Masih Trauma~

Kejadian ni berlaku dah lebih sebulan. Tapi kesannya sampai hari ni tak habis2 lagi.


Bila korang tengok gambar kat atas tu mesti dah dapat agakkan...excident...

Memang excident. Berlaku dekat trafik light dekat Gombak. Waktu tu baru balik dari rumah kakak ipar kat Gombak. Jam dah dekat pukul 5 ptg, time org nak balik kerja kalau lambat gerak nanti mesti jem... Tiba2...


mamat tu jatuh depan kereta, depan mata aku... huhuhu... rasa nak luruh jantung. Tapi kereta kami tak tersentuh sikit pun oleh mamat tu. Kena usung la jg dia ke atas pembahagi jalan tu. Kepala berdarah. Bila excident biasalah ramai yg datang. Nasiblah ada saksi cakap mamat ni mmg dr tadi bawa laju. Nak cilok punya pasal, nasib dia tak baik hari tu dia sendiri langgar kereta depan kami. Jadi, tak de keslah... Alhamdulillah buat kami... Cek2 budak tu takde lesen pun.. kalau mati, 'mati katak' la kau...


Sejak kejadian tu, asal nmpk motor laju2 & nak cilok2 atas jalan mmg seriau (risau/takut) sangat . Peristiwa tu masih terbayang2 walau tak jadi apa2 kat kita tapi takutnya masih ada...

"Ya Allah.. Lindungilah kami dari sebarang kecelakaan. Amiin"

Rabu, 28 Mac 2012

~Kelas Painting~

Suatu permulaan yg baru...

Memang minat dengan benda2 seni ni. Kalau perasaan, entry sebelum2 ni byk post2 video tutorial mengenai decoupage dan folk art.

Baru saja menghadiri kelas painting dengan kak Gee. Cikgu painting ni kira ramai jg la, tapi pilih kak Gee sebab dialah yang paling dekat dengan rumah.


Lepas je kelas tu langsung tak pergi2. Tapi semangat nak buat tu ada. Maka, mencubalah sendiri dengan berbekalkan pengalaman dengan satu kelas tu.. dan inilah hasilnya...


Lepas ni kena jg curi2 masa untuk pergi kelas painting tu...

Ahad, 25 Mac 2012

~Kembali Terjalin~

Assalamualaikum...

Kembali Terjalin... tajuk lagu kumpulan Slam tu... Siapa tau lagu ni...

"Seperti mimpi perkenalan itu cuma seketika..."

ini antara lagu kegemaran dr dulu sehingga kini...

Saja je buat tajuk ni, rsnya sesuai kerana ini n3 baru setelah lama meninggalkan blog tanpa di sentuh sehingga gersang blog ni. Hari ni baru ada mood nak menulis semula... Byk benda boleh cerita tp takde mood nak menulis... Mood blog pn dah berwajah baru. Harap2 ada mari mood nak menulis lepas ni...

Untuk permulaan ni jom layan lagu Slam ni dulu...